Telefon  +48 608 051 842

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W jaki sposób mierzy się natężenie ruchu drogowego?

Badania natężenia ruchu drogowego prowadzone są w celu dokładnej oceny natężenia ruchu pojazdów na drogach wszystkich kategorii. Takie dane są przydatne dla wielu instytucji państwowych, często również okazują się niezbędne podczas wykonywania projektów budowlanych. Korzysta z nich przede wszystkim Policja, Zarządy Dróg oraz służby porządkowe, które planują rozwój infrastruktury. Są potrzebne również planistom i statystykom. Wyniki badań przedstawiane są w odpowiednio przygotowanych arkuszach kalkulacyjnych, dzięki czemu każdy może wyciągać z nich takie informacje, których potrzebuje.

 

Metody pomiaru natężenia ruchu drogowego

Według wytycznych Generalnego Pomiaru Ruchu podstawowymi parametrami, które na ich podstawie obliczane są na drogach wojewódzkich to średni ruch dobowy, średni ruch roczny oraz rodzajowa struktura ruchu. SDRR definiowany jest jako liczba pojazdów silnikowych, które przejeżdżają przez wyznaczony przekrój drogi przez 24 godziny, średnio w ciągu jednego roku. Rodzajowa struktura ruchu służy do określenia procentowego udziału poszczególnych kategorii pojazdów w ruchu. Takie dane pozwalają między innymi na analizy w kontekście ochrony środowiska (zanieczyszczenia powietrza i hałas) oraz pomagają modelować i prognozować ruch. Dzięki nim można również obliczać przepustowość dróg, skrzyżowań i węzłów, a w razie potrzeby zaprojektować organizację ruchu drogowego, na przykład planując montaż sygnalizacji świetlnej, która poprawi wspomnianą przepustowość.

ruchliwa ulica

 

Cele wykonywania pomiarów

Wykonywanie pomiarów natężenia ruchu drogowego jest niezwykle ważne, ponieważ wiedza, której dostarczają, przydaje się w wielu branżach i dziedzinach. Z jednej strony są to niezwykle ważne kwestie dotyczące ochrony środowiska, z drugiej zaś te, które dotyczą ekonomii. Wnioski, które zostają wyciągane z takich badań, pozwalają też na podjęcie decyzji o budowie lub przebudowie dróg czy o innych inwestycjach. Co ciekawe, na ich podstawie klasyfikuje się również priorytety w sieci drogowej nie tylko na poziomie lokalnym, ale także krajowym, a nawet międzynarodowym.

Kompleksowe projektowanie organizacji ruchu