Telefon  +48 608 051 842

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Nieczytelna organizacja ruchu. Najczęstsze błędy projektowe

Prawidłowa organizacja ruchu w miastach, dzielnicach, wsiach sprawia, że transport osób i towarów odbywa się płynnie, a przechodnie mogą czuć się na ulicy bezpiecznie. Niestety zdarzają się błędy projektowe, które skutecznie utrudniają przemieszanie się pojazdów oraz wpływają negatywnie na bezpieczeństwo na drogach. Na co więc zwrócić uwagę przemieszczając się samochodem, rowerem, a nawet pieszo?

 

Zasady projektowania

Projektowanie infrastruktury drogowej nie jest łatwe i dlatego zajmują się nim wyspecjalizowane biura projektowe zatrudniające specjalistów. Cały proces składa się z opracowania koncepcji projektu, wykonania projektów technicznych oraz realizacji w terenie. Podczas każdego z etapu prac należy brać pod uwagę wiele aspektów i interesy inwestora, mieszkańca, a także ostatecznego użytkownika drogi. Często projektowaniu towarzyszą problemy wynikające z uwarunkowań terenu, powierzchni działek oraz istniejącej infrastruktury. To może przyczynić się do powstania wad projektowych, które negatywnie wpłyną na kształt całego projektu.

 

Najczęstsze błędy projektowe

organizacja ruchu

Najwięcej problemów sprawia przekształcenie już istniejących węzłów drogowych oraz brak możliwości poszerzenia dróg ze względu na zabudowania. To sprawia, że pojawia się wiele błędów utrudniających płynne poruszanie się.  W przypadku projektowania skrzyżowań do częstych błędów można zaliczyć tworzenie dużych powierzchni kolizyjnych, brak prawidłowego prowadzenia kierowcy oraz niedostosowanie parametrów do potrzeb ruchu samochodowego, rowerowego i pieszego. Innym problemem jest zbyt mała szerokość pasa drogowego, mniejsze promienie skrętów, zbyt wąskie chodniki, brak wysp kanalizujących. Często spotykanym błędem jest też nieprawidłowa lokalizacja przystanków, co znacznie utrudnia przemieszczanie się szczególnie w miastach. Każdy błąd to również mniejsze bezpieczeństwo zarówno pieszych jak i użytkowników dróg w samochodach, na rowerach czy hulajnogach. Dlatego tak ważne jest, by projektując nową organizację ruchu zwrócić uwagę na wszystkie aspekty.

Kompleksowe projektowanie organizacji ruchu