Telefon  +48 608 051 842

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kiedy znak drogowy nie jest ważny?

Ważnym elementem infrastruktury drogowej są znaki pionowe i poziome. Ich prawidłowe rozstawienie może znacznie wpłynąć na poziom bezpieczeństwa na danej drodze. Dochodzi jednak do sytuacji, kiedy znaki stają się nieważne. Może mieć na to wpływ wiele czynników. Znaki powinny być odpowiednio ustawione i właściwie wykonane, żeby mogły zostać uznane za legalne.

 

Jak powinien być wykonany znak drogowy?

Przede wszystkim poszczególne znaki muszą mieć odpowiednie wymiary, dostosowane do drogi, na której będą umieszczane. Materiał, z którego będą wykonywane, musi być wysokiej jakości, zazwyczaj jest to blacha ocynkowana lub aluminium. Są one odporne na korozję, działanie czynników atmosferycznych i uszkodzenia mechaniczne. Wykonanie musi być bezpieczne, żeby w razie wypadku nie przyczynić się do uszkodzeń pojazdu lub zranienia osób w samochodzie. Do montażu, należy użyć materiałów odblaskowych, zazwyczaj folii samoprzylepnych. Co najważniejsze, legalny znak musi posiadać certyfikat CE dla wyrobów budowlanych.

 

Jak powinien być ustawiony znak drogowy?

pusty znak drogowy na pustynnej autostradzie

Żeby znak był legalny, musi być odpowiednio umieszczony. Najważniejsza jest jego dobra widoczność. Zgodnie z przepisami znak drogowy, powinien znajdować się na dwóch metrach wysokości od poziomu drogi i od pół metra do dwóch metrów od jej krawędzi. Określona jest też odległość między znakami. Na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 90km/h jest to 50 metrów, 60km/h to 20 metrów, a na pozostałych drogach co 10 metrów. Rozporządzenie ministra infrastruktury mówi też o kącie nachylenia tarczy w stosunku do osi jezdni. Dzięki temu będzie zapewniona właściwa widoczność znaku. W przypadku nie zastosowania powyższych kryteriów, znak drogowy nie jest legalny i w razie ewentualnego zatrzymania kierowca ma prawo odmówić przyjęcia mandatu.

Kompleksowe projektowanie organizacji ruchu